mencari sesuatu....

Monday 27 June 2011

Bahtera Nabi Nuh a.s dibina semula



Salam untuk generasi pembaca semua.

Untuk kali ini, saya nak berkongi tentang sebuah kapal yang menyerupai Bahtera Nabi Nuh a.s suatu masa dahulu. Cerita ini berlaku di Netherlands. Ia direka oleh seorang artiktek berpengalaman iaitu Johan Huibers. Ia direka mengikut skala penuh gambaran bahtare Nabi Nuh a.s mengikut isi panduan bible.



Menariknya pembuatan bahtera ini,,,, ia memakan masa sehingga 3 tahun untuk menyiapkannya. Kegigihan dan semangat meluap-luap yang ada padanyalah dapat menyiapkannya. Disebabkan itu, jika ditanya Johan Huibers tentang bahtera ini, ia menjawab "Inilah Bahtera Nabi Nuh a.s"

Mungkin pembuatan ini adalah kerana impian atau pun ; ---mimpi ngeri Huibers--. Beliau ditanya pemberita NBC tentang ilham penciptaan bahtera ini, Dengan rasa teruja, beliau mengatakan bahawa, beliau ingin melihat perkara yang sama berlaku di zaman Nabi Nuh a.s pada masa sekarang..

Ia juga memiliki ciri-ciri dalaman yang serupa seperti dalam kisah Nabi Nuh a.s iaitu haiwan berpasangan.

Jika dilihat kepada keunikannya, bahtera ini memang mempunyai keagungan dalam seni pembuatannya. Tidak hairan dengan kepakaran arkiter sekarang. Tambahan lagi dah tertulis dalam buku. Tapi bagi yang luar biasanya, bagaimana dengan pembuatannya pada masa dahulu......

LIHAT VIDEO INI!!!



No comments:

Post a Comment